مشاغلی که در ایام انتخابات بازارشان سکه است

ایام انتخابات، خصوصا هفته تبلیغات کاندیداها، از مناسبت هایی است که کسب و کارهای بسیاری در آن رونق می‌ گیرد، از مشاغلی که در طول سال، بازارشان کساد است تا مشاغلی که تازه شکل می‌گیرند و به رونق هم می اف

سایت دیــــبا
جدیدترین پست هاNEW!
×
اطلاعیه متن اطلاعیه را از تنضیمات بلوک های دلخواه به دلخواه تغییر دهید :)
سریال های در حال پخش +
تبلیغات

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


ایام انتخابات، خصوصا هفته تبلیغات کاندیداها، از مناسبت هایی است که کسب و کارهای بسیاری در آن رونق می‌ گیرد، از مشاغلی که در طول سال، بازارشان کساد است تا مشاغلی که تازه شکل می‌گیرند و به رونق هم می افتند. با توجه به تبلیغات دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری که از ۲۲ بهمن آغاز شده و تا ۵ اسفند ادامه خواهد داشت، در ادامه ایمیل به چند کسب و کاری که در ایام انتخابات بازارشان سکه می شود اشاره می کنیم :


چاپخانه داری

از آن‌ جا که تبلیغات جزء جدایی‌ ناپذیر انتخابات است، رویداد مهمی مانند انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، رونق خوبی به این چاپخانه ها می بخشد چرا که بیش از 6 هزار نامزد ورود به مجلس و صدها نامزد مجلس خبرگان رهبری، حجم سفارش‌ های چاپخانه‌ها را افزایش می‌دهد به طوری که بخش عمده ای از شور و حالی که در سطح شهرها مشاهده می شود، از بطن همین چاپخانه‌ ها شکل می گیرد.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


تراکت پخش کنی

به نوشته شیرازه، تراکت پخش کن ها؛ کسانی که در مکان های پررفت و آمد تمام طول روز سر پا می ایستند و دسته های کاغذ و تراکت را بین عابرین توزیع می کنند. در تمام شهر می‌شود گروه‌هایشان را دید. از کنار خیابان ها تا چهارراه ها و مقابل اماکن عمومی و ادارات و سازمان ها. محدودیت سنی خاصی هم ندارد و تقریبا از کودکان تا دانشجوها و حتی پیرمردهای فرتوت هم می توانند تراکت پخش کن باشند.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


به نوشته خلیج فارس، اغلب ساعتی کار می کنند، از 3 تا 5 هزارتومان. در ایام تبلیغات انتخاباتی اما، بازار کار آن ها نیز پررونق می شود. آن ها با شیوه جدید کار می کنند و با ستادهای نامزدهای تبلیغاتی قرارداد می بندند و روزانه حداقل از 50 تا 100 هزارتومان کاسب می شوند.


رستوران داری و آشپزخانه ها

رستوران ها و بیرون برها هم از موهبت تبلیغات انتخاباتی بی بهره نیستند. البته آن ها زودتر از هر شغل دیگری در این رابطه رونق می گیرند و از مدت ها پیش از هفته تبلیغات انتخابات، با ستادهای انتخاباتی قرارداد می بندند و روزانه صدها پرس غذا برای مهمانان نامزدها آماده می کنند.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


فرض کنید، یک کاندیدا از یک ماه پیش تا پایان فرصت تبلیغات انتخابات بخواهد، روزانه هزینه پذیرایی از 100 نفر را بر عهده بگیرد. از آنجایی که پرس چلوکباب کوبیده یا جوجه‌کباب معمولی با ماست و نوشابه کمتر از 12‌ هزار تومان نخواهد بود، هر رستوران تنها بابت سفارش های یک نامزد انتخابات حدود 36‌ میلیون تومان کاسب می شود.


اجاره سالن و مغازه

برگزاری اجتماعات، گردهمایی و همایش، همچنین سخنرانی و جلسات پرسش و پاسخ در محیط‌ های غیردولتی یکی از روش های تبلیغ نامزدهای انتخاباتی است. به همین جهت، سالن داران، غذافروش ها و هتل داران از این فرصت به بهترین نحو استفاده می کنند.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


نامزدهای انتخابات به سراغ آن ها می روند و گاهی هم هتل داران این کار را می کنند و در کمتر از یک هفته، بیشتر از یک ماه درآمد کسب می کنند. میانگین قیمت برای دراختیارگرفتن یک سالن با ظرفیت حدود 200 نفر و امکانات لازم، بین 1 تا 2 میلیون تومان برای هر جلسه انتخاباتی، پای نامزدها آب می خورد البته، هزینه پذیرایی مجزاست.


صنف دیگری که در این ایام کارشان سکه می شود، مغازه داران هستند. آن ها با در اختیار گذاشتن محل کسب و کار خود، در خدمت نامزدهای انتخاباتی، در طول یک هفته بین 1 تا 5 میلیون تومان به جیب می زنند در حالی که چنین مبالغی را بعضا در طول یک ماه نمی توانستند کسب کنند. ناگفته نماند، محل قرار گرفتن مغازه ها، بسیار مهم است و قیمت بالاشهر و جنوب شهر با هم فرق می کند و اندازه و زیبایی آن هم می تواند در مبلغ اجاره تعیین کننده باشد.


روزنامه نگاری

یکی دیگر از مشاغلی که در ایام انتخابات، رونق می گیرد، روزنامه نگاری است. حتما دیده اید که این ایام، اکثر نامزدهای انتخابات، با روزنامه ها و نشریات بابت تبلیغ، قرارداد می بندند تا در صفحه نخست تصاویر و شعارهای انتخاباتی آن ها پیش روی مردم قرار گیرد. از این بابت، فعالیت روزنامه ها افزایش چشمگیری می یابد.


گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


موسسات تبلیغاتی

موسساتی در ایام تبلیغات انتخاباتی از گوشه و کنار قد علم می کنند که تا پیش از این وجود خارجی نداشتند و برای “برگزاری حرفه ای انتخابات” به کاندیداها مشاوره تبلیغاتی می‌ دهند. این تنها خدمات این شرکت های یک شبه نیست. “آموزش سخنرانی، لبخند زدن و انتخاب شعار تبلیغاتی” تا “آموزش روش های تبلیغات و اطلاع‌رسانی” از اقداماتی است که به نامزدهای تبلیغاتی ارائه می شود. میزان هزینه ای که نامزدهای انتخاباتی باید به این شرکت ها بپردازند بستگی به تعریف و افقی که تعریف می کند، دارد.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


هزینه مشاوران تبلیغاتی، مهمترین قلم در سبد هزینه انتخاباتی یک نامزد محسوب می شود به طوری که از حدود 5 میلیون شروع می شود و تا 200 تا 300 میلیون می رسد. البته این شغل فصلی برای این شرکت‌ها و افراد با نفوذ زمانی می‌ تواند سود‌آور باشد که صفر تا صد کار را هم خودشان انجام دهند.


برگرفته از: خبرآنلاین

شنبه 1402/09/18 35 بازدید